staffannas blogg

Thursday, April 20, 2006

Svordomar och fotboll…




… hör väldigt intimt ihop här i Brasilien. Igår gick vi på fotbollsmatch på Castelão stadion – tillsammans med ca 15 000 galna brasilianare. Stadion rymmer ca 45 000 personer tror jag, så det kändes bitvis ganska tomt. Fast, 15 000 brassar låter mer än 150 000 svenskar tror jag mig kunna säga efter den här upplevelsen. Det var verkligen vrålkul, även om jag lärde mig en massa nya ord på portugisiska, som det inte är så lämpligt att kunna egentligen. Fortalezas fotbollslag, Tricolor, spelar i högsta divisionen här i Brasilien, men de är inte så där jättebra. Igår var det cupmatch, mot Atletico Mineiro som vanligtvis spelar i divisionen under Fortaleza. Tricolor förlorade med 1-3 och spelade ungefär lika bra som KilsAIK (typ division 3 standard). Oj oj oj, vad fula ord Fortalezas supportrar använde när de kommenterade sitt lags förlust och dåliga spel. Fotbollsupportrar är väldigt bra på att hata sina egna spelare, om de inte gör som de borde, dvs vinner :-)
Men, det var en härlig upplevelse, och roligt hade vi!

3 Comments:

Post a Comment

<< Home